Aria
Aria

Cum să faceți față stresului datorat coronavirusului

Focarul global de coronavirus nu ridică doar îngrijorări medicale, ci și îngrijorări de sănătate mentală, deoarece cu toții ne străduim să facem față problemei. Pentru a ajuta la tratarea stresului și a anxietății, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) oferă următoarele sfaturi:

  • Vorbește cu persoane în care ai încredere, cum ar fi prietenii și familia, este normal să vă simțiți stresați, confuzați, speriați, tristi sau supărați în timpul unei crize.
  • Mențineți un stil de viață sănătos în timpul acestei perturbări în viața dvs. obișnuită. Indiferent dacă practicați distanțarea socială sau lucrați de acasă, încercați să mâncați o dietă adecvată, să dormiți și să faceți exerciții fizice și să păstrați contactele sociale cu cei dragi prin telefon și e-mail.
  • Încercați să vă ocupați de emoțiile dvs. și nu folosiți fumatul, alcoolul sau alte medicamente pentru a le masca. Dacă vă simțiți copleșit, discutați cu un prieten sau dacă este mai grav, un lucrător sau un consilier. Aveți un plan, știți unde să mergeți și cum să solicitați ajutor pentru nevoile de sănătate fizică și psihică, dacă este necesar.
  • Adunați informații care vă vor ajuta să vă determinați cu exactitate riscul, astfel încât să puteți lua măsuri rezonabile. Găsiți o sursă credibilă de care aveți încredere, cum ar fi site-ul www.who.int, sau o agenție locală de stat sau de sănătate publică. Verificați dublu ceea ce auziți sau citiți, în special pe rețelele de socializare sau pe internet - și încercați să nu căutați pentru dezinformare.
  • Limitați îngrijorarea și agitația prin reducerea timpului pe care tu și familia dvs. îl petreceți vizionând sau ascultând acoperirea media pe care o percepeți deranjantă. Evitați să urmăriți, să citiți sau să ascultați știri care vă determină să vă simțiți anxioși sau în suferință; căutați informații în principal pentru a lua măsuri practice pentru a vă pregăti planurile și pentru a vă proteja pe voi și pe cei dragi. Caută actualizări de informații la ore specifice în timpul zilei, în loc de toată ziua. Fluxul brusc și aproape constant de reportaje despre un focar poate determina pe oricine să se simtă îngrijorat.
  • Utilizați-vă abilitățile pe care le-ați folosit în trecut, care v-au ajutat să gestionați adversitățile anterioare și folosiți-le pentru a vă ajuta să vă gestionați emoțiile.
  • Protejează-te și fii susținător față de ceilalți. De asemenea, este important să practicăm empatia pentru cei afectați de boală.
  • Sărbătoriți poveștile și imaginile pozitive ale persoanelor care au experimentat coronavirus și s-au recuperat sau care au sprijinit o persoană iubită prin recuperare și sunt dispuși să împărtășească experiența lor. Și onorează îngrijitorii și lucrătorii din domeniul sănătății care sprijină persoanele afectate de COVID-19. Recunoașteți rolul pe care îl joacă pentru a salva vieți și pentru a-i proteja pe cei dragi în siguranță.
  • Ajutați copiii să se simtă în siguranță dacă sunteți părinte, îngrijitor sau membru al familiei, ținându-i aproape. În perioadele de stres și criză, este obișnuit ca copiii să caute mai mult atașament și să fie mai exigenți. Discutați coronavirus cu copii cu informații cinstite și adecvate vârstei. Dacă copiii tăi au probleme, adresându-le împreună îi poate ușura anxietatea - și a ta. Copiii vor observa comportamentele și emoțiile adulților pentru semne despre cum să-și gestioneze propriile emoții în perioadele dificile.
  • Mențineți rutine familiare cât mai mult posibil - mai ales dacă copiii sunt limitați acasă. Oferiți activități antrenante adecvate vârstei pentru copii. Pe cât posibil, încurajați copiii să continue să se joace și să socializeze cu ceilalți, chiar dacă numai în cadrul familiei, atunci când este recomandat să restricționeze contactul social.
  • Asistați adulții în vârstă - în special cei care sunt izolați și cei cu declin cognitiv sau demență - deoarece pot deveni mai anxioși, supărați, stresați, agitați și retrași în timpul focarului. Oferiți sprijin practic și emoțional prin intermediul familiei, îngrijitorilor și personalului medical. Partajați fapte simple despre ceea ce se întâmplă și dați informații clare despre modul de reducere a riscului de infecție în cuvinte pe care persoanele în vârstă cu sau fără deficiențe cognitive le pot înțelege. Repetați informațiile ori de câte ori este necesar. Instrucțiunile trebuie comunicate într-un mod clar, concis, respectuos și răbdător și poate fi de asemenea util ca informațiile să fie afișate în scris sau în imagini